2021. gadā viens Latvijas iedzīvotājs radīja 461 kg atkritumu. Savā patēriņā pavisam ātri tuvojamies vidējam Eiropas rādītājam.
Kā normāli cilvēki, pērkam arvien vairāk, un arvien sliktākas kvalitātes lietas, kas savu dzīvi beidz atkritumos pavisam ātri, jo ražotas no lētiem materiāliem, trauslas un nesalabojamas.
Lētas. Un daudz.
Mārketinga virtuozi mūs spiež no visām pusēm pirkt un pirkt. Tāds nu viņu darbs: pārdot pēc iespējas vairāk, lai arī nopelnītu vairāk. Bet tā kā cilvēkam jau patiesībā vajag pavisam maz, tad mārketinga ļaudis ir spiesti izdomāt arvien jaunus trikus kā mūs piespiest pirkt vizuļus un grabuļus, kurus mums nevajag.
Pie tam, publiskajā telpā sievietēm tiek pastāvīgi atgādināts, ka viņas nav laba ganas. Sieviete allaž ir par resnu vai par mazu, ne ar tādiem nagiem vai zeķubiksēm, ne pareizajā kleitā un ne atbilstošās kurpēs. Ideāli. Re, sieviet, tev vajag šo sejas rullīti un šo sezonas hītu, un tad gan tu sajutisies labāk.
Nē. Tava dzīve, darbs un laiks ir daudz vairāk vērts. Neatdod savu sūri un grūto sastrādāto naudu par lētiem sūdiņiem. Ja pavisam saīsinam ķēdi: tava dzīve nav šo atkritumu vērta.
Blakusefekts šim agresīvajam mārketingam ir arī tas, ka vesela daļa mūsu sabiedrības locekļu jūtas īpaši nomākti, jo patiesībā var atļauties pavisam maz un tikai uz lieliem svētkiem.
Neļauj sev mazgāt smadzenes. Tev to nevajag. Nepērc.
Te daži kontroljautājumi, pirms iegādāties lietas:
– Vai man šī prece ir vajadzīga tās funkciju vai statusa dēļ? Vai es to pirktu, ja nebūtu redzējis/-usi reklāmās? Vai es bez šīs lietas varu iztikt?
– Vai to varu nopirkt lietotu?
– Vai varu atļauties nopirkt dārgāku, bet tādu, kas kalpos ilgāk?
– Cik bieži es to lietošu?
– Vai es šo lietu varu nevis pirkt, bet aizņemties?
– Vai man jau ir līdzīgas mantas un tiešām vajag vēl vienu?
– Vai šo lietu varēs salabot, ja tā saplīsīs?
– Ja tā būs jāizmet, vai to varēs pārstrādāt?
Iepirkšanās triki:
– Sastādi sarakstu ar nepieciešamajām lietām. Ikdienā mazāk iegādāsies, ja rīkoties pēc plāna, neejot uz veikalu tāpat vien, tikai tāpēc, ka tur ir atlaides!
– Nosaki sev tēriņu limitu!
– Pārbaudi cenas, vai tiešām atlaide preci padara lētāku nekā iepriekš vai pie cita tirgotāja.
– Iepriekš izvēlies veikalus, kurp dosies iepirkties.
– Pievērs uzmanību preces kvalitātei. Dažreiz vērts ieguldīt lielāku naudas summu kvalitatīvākā precē, kas kalpos ilgāk, nevis lētā, bet nekvalitatīvā.
Iniciatīva “Tīri.Labi. Pilsēta bez atkritumiem” tiek īstenota pateicoties The Coca-Cola Foundation finansiālam atbalstam. The Coca-Cola Foundation ir The Coca-Cola Company globālā filantropijas struktūrvienība, kas tiecas risināt sabiedrības prioritātes starptautiskajās kopienās, kurās mēs dzīvojam un strādājam.